Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Dzień tygodnia | Lekcja | Grupa | Czas trwania zajęć | Sala lekcyjna |
środa | 6 | Uczniowie z klas I i III oraz IVa SP |
45 minut |
- 017 (sala do ćwiczeń ruchowych i zabaw), - 104 |
O zajęciach
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - organizuje się je dla uczniów mających trudności w nawiązywaniu satysfakcjonujących relacji w grupie rówieśniczej i prawidłowej komunikacji z rówieśnikami, nauczycielami i innymi dorosłymi, prezentujących zachowania utrudniające realizację zdań rozwojowych odpowiednich dla danego etapu rozwoju dziecka.
Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.
Program zajęć rozwijających kompetencje społeczne
Cele ogólne:
- budowanie wiary we własne siły, poczucia własnej wartości,
- budowanie adekwatnej samooceny,
- rozpoznawanie emocji swoich i cudzych,
- ujawnianie uczuć jakie towarzyszą określonym sytuacjom,
- umiejętność uważnego słuchania,
- umiejętność odraczania gratyfikacji i czekania na własną kolej,
- umiejętność pracy w grupie,
- umiejętność radzenia sobie z porażką,
- opanowanie umiejętności dobrego komunikowania- asertywność, tolerancja,
- pokojowe rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemów,
- stymulowanie twórczego myślenia,
- kształtowanie umiejętności postrzegania sukcesu,
- gospodarowanie własnym czasem.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- potrafi współdziałać w grupie,
- tworzy normy grupowe,
- dokonuje samopoznania,
- potrafi różnicować i określać emocje,
- ma poczucie własnej wartości,
- wypracowuje własne metody radzenia sobie ze strachem, agresją, stresem,
- potrafi właściwie komunikować się z otoczeniem i aktywnie słuchać,
- rozpoznaje zachowania asertywne i próbuje zachowywać się asertywnie,
- nabywa umiejętności rozwiązywania konfliktów,
- rozwija twórcze myślenie,
- kształtuje umiejętności postrzegania sukcesu, podejmowania decyzji, gospodarowania własnym czasem.
Procedury osiągania celów:
1. Metody i techniki pracy z grupą:
- wykład,
- dyskusja, tematyczne rozmowy grupowe,
- psychodrama,
- zabawy integracyjne,
- zabawy edukacyjne,
- ”burza mózgów”
- gry grupowe,
- rysunki i inne prace plastyczne.
2. Formy pracy:
- grupowe
3. Środki dydaktyczne:
- kredki, papier, plastelina, pisaki, gry planszowe, audiowizualne,
Propozycje kryteriów oceny:
- wzmocnienie pozycji w grupie,
- wyższa samoocena,
- zmniejszenie ilości zachowań społecznie nieakceptowanych,
- poprawa funkcjonowania ucznia w grupie.
- Metody sprawdzania osiągnięć ucznia:
- bieżąca obserwacja ucznia,
- badanie socjometryczne klasy na początku i na końcu roku szkolnego (w zależności od potrzeb i pozycji w grupie),
- analiza indywidualnych postępów ucznia,
- informacja zwrotna od uczniów, wychowawcy klasy, nauczycieli.
Treści kształcenia:
- Umocnienie wiary w siebie poprzez pokazywanie i wzmacnianie mocnych stron ucznia, dostarczanie pozytywnych doświadczeń- sukcesu.
- Rozwój emocjonalny -rozpoznawanie i wyrażanie emocji.
- Zwrócenie uwagi na różnorodność potrzeb , marzeń, celów jako drogi do rozwijania własnej indywidualności jako wartości nadrzędnej dla każdego człowieka.
- Radzenie sobie z różnymi trudnościami: jak walczyć ze stresem , strachem, agresją.
- Sposoby rozwiązywania problemów i konfliktów.
- Stymulowanie twórczego myślenia.
- Opanowanie umiejętności dobrego komunikowania się.
- Rozumienie i opanowanie reguł współistnienia w grupie.
- Korzyści płynące z aktywnego słuchania.
- Stosowanie zasad asertywności w kontakcie a drugim człowiekiem.
- Czy jestem tolerancyjny?
- Racjonalne gospodarowanie własnym czasem jako droga do samorozwoju.